Help Tool « Terug

Poker Regels

Poker is een spel waarbij twee spelers elk vijf dobbelstenen rollen. Degene met de beste worp wint een punt. Met de gebruikelijke regels wint de speler die als eerst twee punten heeft gescoord, waarna de winnaar een vooraf afgesproken prijs krijgt.

Categorie 1: Worpen - Combinaties en Volgorde
Hier volgen de combinaties die gegooid kunnen worden bij het spel poker. In onderstaande tabel worden de mogelijke worpen weergegeven van laag naar hoog, met ernaast een voorbeeld.

  Worp   Voorbeeld
  Niets   test
  1 Paar / One Pair / 1p1   1paar
  2 Paar / Two Pair / 2p14   2paar
  Three of a Kind / 3oak   3oak
  Lage Straat / Low Street    ls
  Hoge Straat / High Street    hs
  Fullhouse / fh   fh
  Four of a Kind / 4oak   4oak
  Five of a Kind / 5oak   5oak


Categorie 2: Dobbelfouten - Wanneer is iets een dobbelfout?

  1. Je rolt de dobbelsteen nog een keer terwijl deze nog open staat.
  2. Je begint met rollen terwijl je nog niet alle dobbelstenen van de vorige ronde gesloten had.
  3. Je sluit een dobbel terwijl je nog niet alle vijf de dobbelstenen hebt uitgerold.
  4. Je sluit je dobbels terwijl je tegenstander nog niet uitgerold is (tijdens een ronde die nog niet de winnaar van het hele gokpotje bepaalt). Je mag alleen dobbelstenen sluiten die niet bijdragen aan je worp.
  5. Inrollen terwijl een spel al is begonnen, dus nadat beide spelers akkoord zijn gegaan. (Tevens moet je inrollen altijd van tevoren vermelden).
  6. Je wisselt van gokplek of verlaat bewust je gokplek terwijl het spel al begonnen is.
  7. Als je tijdens het gokken uitvalt, dan heb je 10 minuten om terug te komen naar je plek. Red je dit niet? Dan wint je tegenstander als het spel al was begonnen.


Categorie 3: Algemene afspraken

  1. Een pokerspel wordt gewoonlijk gespeeld met de normale regels pkr 2w nr, dit houdt in:
    - Je moet twee rondes winnen om de volledige pot te winnen
    - Als je een dobbelfout maakt krijgt je tegenstander een punt
    - Wanneer beide spelers dezelfde worp rollen, wint de speler met het hoogste getal van die worp. Als beide spelers hetzelfde getal hebben geworpen, wordt die ronde opnieuw gespeeld (ov).

    Voorbeelden:
    44222 vs 33222 > 44222 wint
    44422 vs 33322 > 44422 wint
    44422 vs 33366 > 44422 wint
    44441 vs 33336 > 44441 wint
    33551 vs 33441 > 33551 wint
    44222 vs 44222 > Opnieuw
    66123 vs 66234 > Opnieuw
    55546 vs 55523 > Opnieuw

  2. Het spel start wanneer beide spelers akkoord zijn gegaan met de regels. Akkoord gaan wordt doorgaans gedaan door 'gl' te zeggen. Wanneer in de laatste ronde van de pot duidelijk is wie de hele pot heeft gewonnen, eindigt het spel. Als het niet gaat om de laatste ronde van een potje, dan dien je wel altijd al je dobbels uit te rollen.

  3. Rollen = akkoord/gl. Soms kan het zo zijn dat twee gokkers meerdere keren achter elkaar spelen. Om het spel sneller te laten verlopen rollen zij als blijk van akkoord gaan met nog een potje (reactie op srgl). Dit geldt alleen als er op redelijkerwijs kan worden aangenomen dat de roller inderdaad reageert op de regelnoemer. Het is echter sterk aan te raden om áltijd akkoord te gaan dmv 'gl' zeggen.


Categorie 4: Afkortingen en Begrippen

  Afkorting   Hele woord
  pkr   Poker
  2w   2 win, dus 2 punten nodig om te winnen
  nr   Normale regels, dus 2x win df=pa hp
  df   Dobbelfout
  pa   Punt ander
  hp   Hoogste paar
  gl   Goodluck
  sr   Dezelfde regels als de vorige keer
  over/ov   Overnieuw rollen bij gelijkspel
  dice   Dobbelstenen
  vs   Voorspellen
  1ppr   1 punt per ronde (per persoon)
  inrollen   Voorafgaande aan het spel de dobbels een aantal
  keer rollen voor zogezegd goed geluk